image Creatief Presenteren – Jouw online presentatie. image Jouw bedrijf, jouw (huis)stijl

Creatief Presenteren – Wat een plaatje!

Zo nu en dan heb je ook te maken met de fysieke presentatie van je bedrijf. Een bedrijf met fysieke producten zal daar meer mee te maken hebben, maar ook voor een bedrijf zonder producten (bijv. diensten) zullen er gelegenheden voorkomen dat het bedrijf fysiek gepresenteerd moet worden. Denk maar aan beursdeelname of een foto/film-shoot voor een bedrijfsfolder/film. Hoe kun je dat op creatieve wijze doen zodat je bedrijf en/of product zo gunstig mogelijk op het netvlies van je klant verschijnt.

Enige tijd geleden was ik op de HISWA in de RAI, de consumentenbeurs voor watersportliefhebbers. De prachtigste boten stonden daar uitgestald; luxe sloepen, gestroomlijnde zeilschepen en huizenhoge jachten. Heel indrukwekkend om die grote, glimmend nieuwe boten op het ‘droge’ te zien in de ruime hallen van de RAI. Afgezien van de enorme banners, vlaggen en andere merkaanduidingen was er echter bar weinig aan gedaan om de producten zelf zo gunstig mogelijk te presenteren. Hier en daar waren stands opgefleurd (of een poging daartoe) met wanstaltige boeketten die vooral de aandacht van de boten afleidden. En diverse luxe sloepen waren ‘sfeervol’ ingericht met accessoires als kussentjes, met veelal een nautisch thema (hoe origineel) in wit, grijs en donkerblauw (dezelfde kleur als de bekleding van de boot zelf). Iets met vlag en modderschuit, maar dan omgekeerd!

20150315_122615Beurspresentatie

Natuurlijk is het al een heel gedoe om dergelijke enorme producten uit te stallen op een beurs en denken waarschijnlijk de meeste verkopers dat zo’n mooie boot niet veel extra’s behoeft. Maar dat is nu juist heel verkeerd gedacht. Want juist op een beurs waar je met veel soortgelijke bedrijven moet wedijveren, kun je met een goede, opvallende presentatie de aandacht naar jouw producten trekken én dus meer verkopen! Een beurs is als een etalage, maar dan in een winkelstraat met allemaal winkels met dezelfde soort producten.

CREA-TIPS:

  • Op een beurs gaat het vooral om OPVALLEN! Ongeacht hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt. Je moet in enkele seconden de aandacht weten te vangen van de voorbijgangers.
  • Veel tekst op de wanden, op banners of vlaggen heeft weinig zin. Je trekt meer aandacht met kleur of opvallend beeld.
  • Overdrijven werkt! Bijv. een enorm opblaasversie van je product, de achterwand van je stand vullen met enorme foto, een opvallende accentkleur, de standbemanning een zeer opvallend kledingstuk geven of juist ‘verkleden’.
  • Humor werkt! Huur bij een artiestenbureau een mimespeler, clown of andere ludieke act die de bezoekers voor je ‘vasthoudt’.
  • Liever heel weinig producten centraal als focuspunt of…
  • Juist heel veel producten, maar dan in groepjes verdeeld over de stand
  • Zorg dat je stylingaccessoires in verhouding zijn met de grootte van de producten. Dus een flink groot bloemstuk (evt. op sokkel) bij een grote boot. Veel of grote kussens op een grote bank.
  • Maak nieuwsgierig: door producten af te dekken of te onthullen, door een raadsel in grote letters op de wand, door een grote rode knop…
Geen producten maar diensten

Natuurlijk is het moeilijker als je geen producten hebt te presenteren, maar diensten of producten die niet zijn uit te stallen (bijv. grote gebouwen, machines). Het is dan verleidelijk om je diensten in tekst aan te duiden op alle beschikbare wanden van je stand. Nauwelijks opvallend!

Bezoekers worden meer getrokken door beelden en kleuren. Probeer daarom zoveel mogelijk hiermee te werken. Maar hoe verbeeldt je nu eigenlijk jouw dienst?!

CREA-TIPS:

  • Hoe wil je dat jouw klanten zich voelen als ze jouw dienst hebben gebruikt? Valt dit te verbeelden? Bijv. ontspannen en ontzorgt –> foto van iemand in een hangmat
  • Ga aan de slag met de kernwaarden van je bedrijf (evt. met je team). Hang een lijstje met de kernwaarden groot uitgeprint aan de wand en met je oog half op de lijst pak je een stapel tijdschriften en scheur je alle plaatjes uit die associaties bij je oproepen van de kernwaarden. Maak hier een moodboard mee en laat dit je inspireren bij je beursstand inrichting.
  • Verwacht je veel van dezelfde aanbieders op de beurs waaraan je gaat deelnemen? Doe eens gek en gebruik beeldmateriaal, kleuren of een act die juist helemaal niets te maken heeft met het thema van de beurs! Bijv. zet 2 hometrainers in je stand en nodig bezoekers uit een stukje mee te fietsen. Of zet een hele lekkere stoel neer met voetenbankje, een tafeltje met drankje en de krant van die dag en nodig bezoekers uit om even bij te komen van de drukke beurs. Val ze tijdens hun rustmomentje niet lastig, maar bied pas je folder aan als ze weg willen lopen (meestal beginnen ze er uiteindelijk zelf wel over!).

Kijk voor meer inspiratie en tips op mijn Pinterest-bord Creatieve Presentaties.

Wil je binnenkort deelnemen aan een beurs en heb je behoefte aan meer creatieve tips? Of wil je weten hoe je jouw diensten kan verbeelden in een opvallende presentatie? Boek dan een brainstormsessie!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.