image 2020 – meer zicht

Plan je Mijlpalen

Een planning maken voor je social media kanalen maakt het een stuk makkelijker en efficienter. Je kunt daarmee een goede strategie bepalen en door het gebruik van planningtools hoef je er ook niet veel tijd aan te besteden. Maar waar begin je met het maken van een contentplanning?

Voor mijn klanten heb ik hiervoor een tijd geleden het Content Creatie Canvas ontwikkeld (losjes gebaseerd op het Business Model Canvas). Het brengt structuur in je strategie en vormt zo een mooie basis voor al je contentplannen. In het canvas noteer je o.a. je visie en kernwaarden, maar ook je mijlpalen en pijlers.

Mijlpalen

Als je een planning of contentkalender gaat opzetten, kun je het beste beginnen met de Mijlpalen. Mijlpalen zijn datum-gerelateerde gebeurtenissen waarmee je iets kunt/wilt doen in je contentstrategie. Omdat deze gebeurtenissen al aan een datum hangen, kun je die al makkelijk in de kalender plaatsen.

Wat kunnen jouw Mijlpalen zijn?

  • Jubilea,
  • Beurzen en Events waar je zelf aan meedoet of die je zelf organiseert,
  • Beurzen en Events die interessant zijn voor je klanten,
  • Branche-activiteiten,
  • Issue-dagen,
  • Productlanceringen,
  • Feestdagen, vakantieperiodes,
  • Thema’s

Jubilea

Als er iets te vieren is, deel je dat natuurlijk op social media. Denk aan het jubileum van jouw bedrijf of je ondernemerschap, je eigen verjaardag. Maar je kunt ook inhaken op jubilea van belangrijke gebeurtenissen die relevant zijn voor jouw business. Bijvoorbeeld 75 jaar Vrijheid.
Hoe je het aanpakt ligt aan jezelf. Je kunt het alleen noemen (en felicitaties in ontvangst nemen), je kunt er aan refereren of er een actie aan koppelen.

Beurzen en Events

Sta je op een beurs, ben je spreker of deelnemer op een event of organiseer je zelf een event, beurs of workshop? Neem die dan op in je planning. Niet alleen de datum zelf, maar zorg er ook voor dat je in de aanloop er naar toe regelmatig aandacht er aan besteedt. Bijvoorbeeld met een vroegboek-korting, een sneak-peek/tipje van de sluier, een uitnodiging of een blik op jouw voorbereidingen. Natuurlijk plan je ook na afloop nog enkele berichten in. Met een verslagje, foto’s, reacties van bezoekers en misschien een herhaling van de beursaanbieding of andere actie voor mensen die het event gemist hebben.
Ook kun je aandacht besteden aan beurzen en events waar je niet zelf aan meedoet maar die wel interessant kunnen zijn voor jouw klanten (én relevant voor jouw business). Bijvoorbeeld de bekende Salone di Mobili in Milaan (internationaal bekend interieurevent).

Branche activiteiten

Veel branche-verenigingen hebben diverse vaste activiteiten of acties gedurende het jaar. Bijvoorbeeld de Week van de Veiligheid, Oktober Woonmaand of Kerstboom eruit – Plant erin de actie die na de kerst volgt voor bloemisten en tuincentra. Kijk eens bij jouw branche vereniging of daar ook speciale thema’s of activiteiten voor gelden.

Issuedagen

Naast die branche-specifieke dagen zijn er ook heel veel themadagen (-weken of –maanden) waar je op kunt inspelen. Van serieuze issues, zoals Dag van de Vluchteling, tot hele ludieke, zoals de No-Socks-Day (8 mei) of de World Emoji Day (18 juli). Er zijn verschillende websites* waar je deze dagen kunt vinden. Ik heb gemerkt dat de data niet altijd overeen komen, maar vooral voor de ludieke dagen is dat niet echt heel erg.

* Diverse websites waar je issuedagen kunt vinden: Wikipedia, site van VN, issuekalender, inhaakkalender van WeDigital, inhaakkalender van Blossom.

Productlanceringen

Wil je een nieuw product/dienst lanceren? Hang er dan een datum aan! Zoek een gunstige tijd/seizoen of koppel het aan een issuedag of bekend thema. Het geeft je een deadline en je kunt er goed omheen plannen. Naar de lancering toe berichten inplannen, acties plannen e.d. Dit kun je ook doen voor producten/diensten die je al in je assortiment hebt maar graag een keer extra onder de aandacht wil brengen.

Feestdagen en vakanties

Naast de issuedagen zijn er natuurlijk ook verschillende feestdagen en (school)vakanties waar je iets mee kunt doen.

Thema’s

Werken met thema’s kan ook helpen om jouw contentplanning meer structuur te geven. Er zijn verschillende thema’s die voor de hand liggen en veel breder worden opgepakt. Zoals het thema Goede Voornemens/Gezondheid in januari. Of het Back-to-School/Work in september of na de zomervakantie. In maart wordt er vaak aandacht besteed aan schoonmaak en opruimen en in november weer aan licht, warmte en energie. Natuurlijk kun je ook zelf thema’s verzinnen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Bijvoorbeeld gekoppeld aan je Pijlers (meer hierover lees je in een volgend blog).

Plan zoveel je wilt

Als je in je contentkalender alle Mijlpalen hebt ingepland én alle berichten die daar naartoe leiden of op volgen, kun je de rest opvullen met andere content. Daar kun je o.a. jouw Pijlers voor inzetten en je Kernwaarden. Meer hierover lees je in een volgend blog.

Wil je onder mijn creatieve begeleiding aan de slag met jouw Mijlpalen en contentstrategie en-planning? Voor Zij Onderneemt (niet alleen voor vrouwelijke ondernemers 😉 organiseer ik deze zomer speciale Inspiratiedagen Content. Klik HIER voor meer info en aanmelden.

Leave a Reply

Your email address will not be published.