Storytelling is hot! (En ja, daarom gooien we er maar weer twee Engelse termen in) Als ondernemer, als bedrijf en zelfs over je product, moet je een verhaal te vertellen hebben. Dat maakt je pas echt onderscheidend, zo hebben wij dat hier al eerder verteld. Maar waarom is het niet voldoende om je verhaal alleen fysiek (persoonlijk en op je website) te vertellen? En hoe vertel je een verhaal als je er geen woorden voor wil of kan gebruiken?
“You can’t judge a book by its cover.” Om nog maar weer in het Engels te blijven. Ofwel: je kunt een boek niet beoordelen aan de kaft. Maar waarom wordt er door uitgeverijen toch veel werk gemaakt van die kaft? Met een mooie vormgeving, een pakkende titel, een aansprekende foto? Omdat we nu eenmaal bij de aankoop grotendeels (bewust of onbewust) worden beïnvloed door de verpakking.
Daarom moet je verhaal doorklinken in die verpakking. In de kaft, maar ook in het soort papier, het aantal pagina’s, het formaat van het boek en zelfs de prijs. En zelfs waar het gekocht kan worden. Dat geldt niet alleen voor boeken, maar eigenlijk voor alle producten. Of dat nu een product is met een fysieke verpakking of een dienst.
Met conceptdenken gaan we uit van het verhaal. De visie, het verhaal, vormt de basis. Met conceptdenken halen we de kernwaarden uit dat verhaal en implementeren we die in het gehele concept/bedrijf. Van de organisatie en de huisstijl tot de producten/diensten en de communicatie. Van de taal en uitstraling van je offertes tot je persoonlijke presentatie tijdens netwerken. Zodat in ieder onderdeel en detail dat verhaal weerklinkt. Zo weerspiegelt de kaft het verhaal!
Hoe dus NIET:
Een bedrijf dat in zijn visie vertelt over duurzaamheid, geeft elk jaar een dikke, papieren catalogus uit!
Een bedrijf dat zichzelf op zijn borst klopt om zijn verbinding en directe communicatie met zijn klanten, maar niets doet met social media en op de site een contactformulier plaatst i.p.v. een mailadres.
De slogan zegt ‘Innovatief ondernemen’ maar het bedrijf vraagt zijn klanten om bestelformulieren per fax toe te sturen.
Een verhaal is pas een boek als het pagina’s en een kaft heeft.
Als bedrijf heb je pas wat aan een verhaal, als dit doorklinkt in alle onderdelen van je concept! Zo onderscheid je jezelf en zo weten klanten jouw verhaal én concept te herkennen!
Wil jij leren hoe je jouw verhaal kunt laten doorklinken? Kijk dan eens op de pagina Conceptdenken voor een online programma of persoonlijke sessie op maat.
Leave a Reply