image Creatief Presenteren image Creatief Presenteren – Jouw online presentatie.

Creatief Presenteren

Als ondernemer (maar ook als manager) word je wel eens gevraagd om een presentatie te geven. Of misschien doe je niet anders! Om plannen toe te lichten, een nieuw product te lanceren of een project te presenteren. Belangrijk daarbij is dat je aandacht krijgt én vasthoudt van de toehoorders. Hoe doe je dat? Met een flinke dosis creativiteit!!

Storytelling

Een presentatie geven is als een verhaal vertellen. Vergeet het saaie PowerPoint. Een goede presentatie vertel je niet slide voor slide. Je wilt af en toe de diepte in, iets uitvergroten, de boel omdraaien, terugblikken. Met het presentatieprogramma Prezi kun je veel meer creativiteit in je presentatie stoppen, echt een verhaal vertellen en aandacht krijgen. I.p.v. losse, opeenvolgende slides, zet je je hele presentatie op één enorm canvas. Op organische wijze verbeeld je je verhaal door in te zoomen, te verplaatsen, van ‘big picture’ naar detail te gaan. Niet alleen van A naar B naar C, maar ook naar Z en weer terug naar B of dan naar G. Precies zoals jij je verhaal wilt vertellen.

CREA TIPS:
  1. Vertel je verhaal vanuit een thema, een centraal onderwerp. Van daaruit kies je welke onderdelen je wilt belichten en op welke details je dieper wilt ingaan.
  2. Zoom tussendoor regelmatig uit om weer overzicht te krijgen.
  3. Gebruik de zoom- en draaifuncties van Prezi om bepaalde punten extra kracht te geven. Bijv. zijn resultaten drastisch gekeerd, keer dan daadwerkelijk het beeld!
Tekst vs Beeld

Een presentatie moet aandacht vragen en krijgen. Dat lukt goed door visuele middelen te gebruiken naast je gesproken woord. Beelden, foto’s, illustraties, misschien zelfs filmpjes helpen je woorden kracht bij te zetten en spreken doorgaans een toehoorder meer aan dan tekst alleen. Toch wordt bij veel presentaties grotendeels tekst gebruikt. Niet alleen gesproken maar ook nog eens geprojecteerd naast de spreker. Erg verwarrend. Onze hersenen kunnen nu eenmaal niet met evenveel aandacht tekst lezen én luisteren. Beelden bekijken lukt echter wel. Sterker nog: als de beelden overeenkomen met het verhaal kan dat de aandacht voor het verhaal vergroten!

CREA TIPS:
  1. Kies alle beelden in een bepaalde stijl; bijv. allemaal illustraties, of allemaal zwart-wit beelden met opvallende kleuraccenten of tekst in kleur.
  2. Ga voor tegenstellingen i.p.v. overeenkomsten. Foto’s die jouw gesproken tekst tegenspreken trekken aandacht naar je verhaal.
  3. Humor is goed, maar gebruik het met mate. Als je teveel humoristische beelden gebruikt, luistert men niet meer naar je verhaal maar zit men te wachten op het volgende grappige plaatje.
Afleiding

publiek-afgeleid-kleinJij wilt als spreker alle aandacht zodat je jouw verhaal goed kunt overbrengen. Zorg er dus voor dat er geen andere afleidingen zijn voor de toehoorders. Zo kun je bijvoorbeeld een folder of handout beter na de presentatie uitdelen, dan ervoor. Afleidend geblader tijdens de presentatie wordt dan vermeden en je voorkomt dat mensen al op de hoogte zijn van je verhaal voordat je begint en afdwalen met hun aandacht.

De ruimte waarin je je presentatie houdt kan ook voor afleiding zorgen. Bijvoorbeeld door uitzicht op een levendig straatbeeld, rumoer van buiten de presentatiezaal, rondlopende mensen, technische afleidingen (bijv. haperende beamer, knipperende tl-buizen, piepende deuren, klepperende ventilatieluikjes). Beoordeel de presentatieruimte vooraf en zorg dat je weet met welke afleidingen je te maken krijgt en welke je kunt voorkomen.

CREA TIPS:
  1. Wil je na afloop een folder of handout meegeven, verwijs er dan een aantal keren naar tijdens de presentatie met zogenaamde geheimen: “Hoe dat precies zit, verklap ik in de folder…” Zo creëer je noodzaak en nieuwsgierigheid: mensen móeten de folder hebben en zullen er zelf naar vragen.
  2. Afleiding kan soms ook welkom zijn of juist extra aandacht geven. Een ingewikkeld verhaal kan baat hebben bij wat afleiding tussendoor, bijv. een filmpje, een anekdote, een koffierondje of een ludieke visualisering of intermezzo.
  3. Probeer onoverkomelijke afleidingen te gebruiken in je presentatie. Of noem het en laat het vervolgens met rust. Razend verkeer op de achtergrond? “Op de digitale snelweg gaat het net zo snel als hierbuiten.” Rumoerig bezoekers in de naburige zaal? “Ik denk dat de spreker in de andere zaal niet veel aandacht krijgt momenteel, maar ik hoop met mijn verhaal u toch beter te kunnen boeien…”
Creativiteit trekt aandacht

Door je presentatie op creatieve wijze vorm te geven trek je zeker aandacht. Maar het gaat natuurlijk wel om jouw verhaal! Alles wat je inzet moet ter ondersteuning zijn van dat verhaal en niet juist afleiden. Passen de vormgeving en de gekozen beelden bij jouw verhaal, maar ook bij je bedrijf? Houd bij het samenstellen van je presentatie altijd de kernwaarden van je bedrijf/concept in je achterhoofd, dan vormt het verhaal zich als vanzelf!

Wil je meer inspiratie voor creatieve presentaties?
Kijk dan eens op mijn Pinterest-bord Creative Presenting.

Wil je leren hoe je met Prezi creatieve presentaties kunt maken?
Schrijf je dan in voor de workshop Creatief Presenteren met Prezi.

 

De hele maand april staat in het teken van Creatief Presenteren. Elke woensdag verschijnt er een blogartikel met tips voor creatief presenteren en er zijn een aantal workshops. Een presentatie geven, jezelf presenteren, een product/dienst presenteren, je online presentatie….. Presenteren? Dat kan ANDERS!