image ZOmerschool 2014 image Creatief Presenteren

Kijk eerst er in, voordat je out-of-the-box gaat

Het Engelse ‘out-of-the-box‘ is een overgebruikte term die al dateert uit de jaren 70 toen het een populaire term was in managementcursussen. Ook nu wordt het te pas én onpas gebruikt door iedereen die denkt daarmee zijn creativiteit te beschrijven. En bewijst dit nu niet juist het tegendeel?! Kun je jezelf nog wel ‘creatief’ noemen als je de term out-of-the-box gebruikt?

Het originele principe* staat nog prima overeind: buiten je oorspronkelijke denkkaders gaan – creatief denken. Maar die oorspronkelijke betekenis is in deze tijd een beetje verloren gegaan. Bij out-of-the-box denken velen direct aan ‘het helemaal anders doen’. Dure consultants en reclamebureaus overtuigen ondernemers en managers dat een compleet nieuwe richting inslaan, ‘helemaal out-of-the-box is’ en noodzakelijk om creatief te denken en doen.

Goed, ik begrijp dat de Engelstalige versie net even wat pittiger klinkt dan het Nederlandse ‘buiten-de-kaders’. Maar misschien zijn we door die vertaling én door het verloren gaan van de toevoeging ’thinking’ (in: out-of-the-box thinking of buiten-de-kaders denken), wel vergeten wat creatief denken nu echt inhoudt. Niet anders DOEN dus, maar anders DENKEN!

Ik gebruik daarom al een tijd de term ‘in-de-doos denken’. Handig daarbij is dat de term altijd wel de mensen laat glimlachen of zelfs giechelen. IN-DE-DOOS DENKEN betekent eigenlijk creatief omgaan met en op zoek gaan naar mogelijkheden BINNEN de kaders. De kaders van je bedrijf, de kaders van je medewerkers, van je klanten, je netwerk en de kaders van je eigen talenten. Want er is gewoon zoveel meer mogelijk met alles wat je tot je beschikking hebt: alles wat je in-de-doos hebt!

In welke doos, of binnen welk kader, je ook kijkt, er is altijd meer mogelijk dan je denkt!

Heb jij wel eens de mogelijkheden onderzocht binnen de doos van je personeelsbestand of je netwerk? Blijkt de broer van je boekhouder dat schildersbedrijf te hebben waar je naar op zoek was. Of blijkt je secretaresse een enorm talent te hebben voor telefonische acquisitie.

Vertel mij jouw in-de-doos-denk voorbeelden.

Hulp nodig bij creatief denken? Boek een inspiratiesessie of idee-date!

 

out-of-the-box

Nine dots puzzle

* het principe out-of-the-box thinking komt overigens van een bekende puzzel: de 9 punten puzzel. Hierbij werd gevraagd om van een vierkant met 9 punten, alle punten d.m.v. 4 rechte lijnen te verbinden zonder het potlood van het papier te halen. Dit was alleen mogelijk als je buiten het kader van de 9 punten keek (zie foto).

Leave a Reply

Your email address will not be published.