image De Doelgroep de Deur Uit! image Wat je als ondernemer kunt leren van design

Jouw WHY duidelijk gemaakt in 5 stappen

“People don’t buy WHAT you do, but WHY you do it.”
Deze wijsheid van Simon Sinek over de Gouden Cirkel vindt steeds meer zijn weerslag bij ondernemers. Jouw waarom kan het verschil maken. Maar als je jouw waarom hebt geformuleerd, wat kun je er dan vervolgens eigenlijk mee?

De Gouden Cirkel, Storytelling, jouw waarom… je hoort het steeds vaker. Het is niet zo’n hele nieuwe benadering van marketing, maar pas de laatste tijd begint het meer aan te slaan bij ondernemers. Ben jij ook al aan de slag gegaan met jouw waarom, jouw verhaal? Heb je het netjes geformuleerd in een visiedocument? En heb je het vervolgens opgeslagen/opgeborgen of misschien ook op je website vermeld? Je elevatorpitch er op aangepast?

EN TOEN?!

Je hebt waarschijnlijk een prachtig, inspirerend verhaal geschreven. Al dan niet met de hulp van een marketeer of je managementteam (goed bezig!). Maar een mooi verhaal in geschreven of gesproken woord is eigenlijk nog maar het begin!

Het gaat ook om het bekende (Amerikaanse) gezegde: Practice what you preach. Ofwel: Doe wat je zegt! Dus moet je ook zorgen dat jouw waarom overeenkomt met jouw uitstraling, met jouw manier van ondernemen. Straalt de website (afgezien van de pagina met het uitgeschreven waarom-verhaal) wel voldoende jouw waarom uit? Weet je personeel jouw waarom en handelen ze daarmee in overeenstemming? Kloppen de foto’s, beelden en andere visuele middelen met jouw verhaal?

Voorbeeld:
Een groothandel in oplaadbare apparaten, zonnecellen, apparatuur op zonne-energie, nikkelvrije batterijen, heeft een visie opgesteld waarin ze prat gaan op hun betrokkenheid bij het milieu en hun inspanning om alternatieve energiebronnen te promoten.
Het verhaal staat keurig op de website, wordt in vacature-advertenties vermeld en is zelfs rondgestuurd aan het personeel via de maandelijkse digitale nieuwsbrief.
Vanwege het grote en steeds wisselende assortiment geeft het bedrijf twee maal per jaar een dikke papieren catalogus uit.

Wat klopt hier niet aan het verhaal?
(reageer hieronder)

Hoe zorg je ervoor dat jouw WHY weerklinkt en weerspiegelt door je gehele bedrijf en bedrijfscommunicatie?

  1. Haal je geschreven visieverhaal tevoorschijn en omcirkel de belangrijkste punten (maximaal 5).
  2. Stel aan de hand daarvan een lijstje samen met kernwaarden. Wat vind jij belangrijk? Wat wil je uitstralen? Hoe wil je dat jouw klant zich voelt als hij zaken met jou doet?
  3. Neem met dit lijstje in de hand alle onderdelen van je bedrijf door. Je bedrijfsprocessen, communicatiemiddelen, procedures, enz. Voldoen die aan de kernwaarden?
  4. Pas aan waar nodig.

Deze kernwaarden moeten ook leidraad zijn als je een grafisch ontwerper of een webdesigner opdracht geeft voor nieuwe uitingen, zoals een nieuwe folder, website, huisstijl.
En je kernwaarden geven je steun bij het maken van keuzes. Bijvoorbeeld bij het uitbreiden van je assortiment of het zoeken van een advertentiemedium: past het bij jouw verhaal, bij jouw kernwaarden?

Als je jouw waarom zo door je hele bedrijf doorvoert, heb je een sterk concept. Jouw (potentiële) klanten voelen dit direct aan: DIT KLOPT GEWOON!
Hulp nodig bij het vertalen van jouw waarom of het formuleren ervan? Neem gerust contact met mij op.

Wil je weten hoe je jouw waarom kunt visualiseren? Hoe je jouw WHY kunt vertalen naar aansprekende beelden?
Kom dan naar de Zomerse Inspiratieavond op donderdag 30 juli aanstaande.

Leave a Reply

Your email address will not be published.